Our vision for the future is to have a scientific and educational ecosystem that provides equal opportunities for all young researchers.

Members

Zsidó, N. András

HYA membership

Period of HYA membership:  2021–

MTA

Scientific section Section of Philosophy and Historical Sciences (Section II)

MTA identification number 10056374

MTA link https://mta.hu/koztestuleti_tagok?PersonId=10056374

Research fields

Cognitive psychology, neuropsychology

Affiliation

Institute of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Universtiy of Pécs

BIO

András N. Zsidó obtained his PhD degree in 2019 (supervisors: Anita Deák and László Bernáth) at the Doctoral School of Psychology, University of Pécs. He has been working as a university lecturer since 2016. He is currently an assistant professor at the Department of General and Evolutionary Psychology of the University of Pécs. He has founded and has been leading the Visual Cognition and Emotions Research Group  since 2018, with five doctoral students and several undergraduate students. His research focuses on a more accurate understanding of how visual attentional and visual short-term memory biases work during the development and maintenance of specific phobias, and aims to contribute to the understanding of the processing mechanism of emotionally charged information. His work has been marked by 60 publications in international scientific journals, as well as numerous awards and recognitions, such as OTDK First Place, Presentation Award, and Pro Scinetia Gold Medal (2015), Junior Templeton Fellow (2015), Nation Young Talent Scholarship (2016), New National Excellence Program (2017, 2018, 2020), Hungarian National Eötvös Scholarship (2020), OTKA PD as principal investigator (2021–2024), Academic Youth Award (2023). He was a visiting researcher for 5 five and a half months at the Czech National Institute of Mental Health. András teaches cognitive psychology, methodology and statistical courses to undergraduate, master’s and doctoral students in Hungarian and in English. He is an active participant in international and Hungarian academic life, he is a member of the Psychonomic Society, the Psychological Science Accelerator. He is the president of the South Transdanubia Region of the Hungarian Psychological Society, and a member of the Scientific Affairs Committee of the European Federation of Psychologists’ Association, among others. He regularly reviews articles for prestigious international journals and foreign scientific foundations. He is married with three children.

Selected publications

A Fiatal Kutatók Akadémiája (FKA) tagjai által 2018-ban és 2021-ben végzett széles körű felmérések rávilágítottak arra, hogy a Magyarországon élő 45 év alatti fiatal kutatók és egyetemi oktatók pályaelhagyásának hátterében álló okok egyikére választ adhat az ösztöndíj és pályázati rendszerek átalakítása. Jelenleg a fiatal kutatók és oktatók több mint fele ösztöndíjból egészíti ki jövedelmét, amely bizonytalan forrás a teljes nettó összjövedelmük sokszor a felét is kiteszi. Az áttekintés során kiválasztottunk négy hazai és nemzetközi pályázatot (OTKA, Bolyai, Lendület és ERC), amelyek a PhD-fokozattal rendelkező kutatóknak szóló hosszú futamidejű pályázatok, tisztán kiválósági alapon működnek, minden évben megnyílnak, és egymástól függetlenül pályázhatók. Az általunk azonosított legfőbb probléma – az alacsony nyerési arány mellett – a futamidő-arányosan meghatározott támogatási összeg szerinti „középkategória” hiánya, tehát az, hogy csak alacsony intenzitású, sokak számára elérhető, illetve relatíve magas intenzitású, rendkívül szűk körben elérhető támogatások állnak rendelkezésre. A pályázható összegek lényegében változatlanok maradtak az elmúlt öt évben (következésképpen elinflálódtak), és az elosztásuk is aránytalan (például a pályázók mindössze negyede nő). Jelen cikkünkben javaslatokat fogalmazunk meg a pályázatok életpályamodell-szerű újragondolására, melyben a jelenleginél kiszámíthatóbb és transzparensebb pályázati lehetőségek szerepelnek.

Date of last modification:

2024.11.10.