Our vision for the future is to have a scientific and educational ecosystem that provides equal opportunities for all young researchers.

Members

Pach, Péter Pál

HYA membership

Period of HYA membership:  2021–

MTA

Scientific section Section of Mathematics (Section III)

MTA identification number 10047980

MTA link https://mta.hu/koztestuleti_tagok?PersonId=10047980

Research fields

Mathematics, Arithmetic combinatorics

Affiliation

Department of Computer Science and Information Theory, Budapest University of Technology and Economics

BIO

Péter Pál Pach is the head of the MTA-BME Lendület Arithmetic Combinatorics Research Group, and a Senior Research Fellow at the Department of Computer Science and Information Theory (BME VIK). He received his PhD in 2013 from Eötvös Loránd University. Since then, he has been working at BME. In 2017–2018, he was a research fellow at the University of Warwick. His research areas lie on the boundary of combinatorics and number theory; he investigates combinatorial questions in which some arithmetic structure plays a role. His most notable result is developing a new variant of the polynomial method which led to the solution of the ”cap set problem” and the Erdős–Szemerédi sunflower conjecture. In 2015, he was awarded the Grünwald Géza medal, in 2016, he received the Erdős Young Researcher Scholarship. For his research in the framework of Bolyai Scholarship (2015–2019), he received the Bolyai plaquette in 2020 from the Hungarian Academy of Sciences. In 2021, he was awarded the European Prize in Combinatorics. He is married with three children: Benjamin (2013), Lili (2015) and Domonkos (2016).

Selected publications

Magyarországon a fiatal kutatóknak számos rendszerszintű problémával kell megküzdeniük, amelyek a hazai innovációs rendszer fejlődését is gátolják. A kutatói pálya veszít népszerűségéből, már a pályaválasztás során is egyre kevesebben döntenek mellette, így a kutatói-oktatói munkakörökben fokozódott, sőt az utóbbi években kritikussá vált a munkaerőhiány. A fiatal kutatók problémái közül a legfontosabbak az alacsony és méltánytalanul egyenlőtlen jövedelmek, a túlterheltség, a túlburjánzó bürokrácia, valamint a minőségbiztosítás és a transzparencia hiánya. Kiemelt problémaként merül fel a nők és a kisgyermeket nevelő kutatók, valamint az egyetemi oktatók különösen nehéz helyzete, akik többek között a Máté-elv, valamint a gyermekneveléssel, illetve az oktatással töltött idő kiesése miatt nehezebben és lassabban tudnak előrejutni a karrierjükben, vagy hosszú távon nem fenntartható önkizsákmányolás révén próbálnak a pályán maradni. Mindezek a tényezők bizonytalansághoz, kiégéshez és a kiszolgáltatottság érzéséhez, végső soron pedig pályaelhagyáshoz vezethetnek. A Fiatal Kutatók Akadémiája két széles körű felmérés segítségével világított rá ezekre a problémákra. Jelen tanulmányban megoldásokat keresünk a hazai fiatal kutatók nehézségeire olyan javaslatok megfogalmazásával, amelyek segíthetik a döntéshozókat a szükséges változtatások bevezetésében.

Date of last modification:

2024.08.26.