Our vision for the future is to have a scientific and educational ecosystem that provides equal opportunities for all young researchers.

Members

Kovács, Karolina Eszter

HYA membership

Period of HYA membership:  2022–

MTA

Scientific section Section of Philosophy and Historical Sciences (Section II)

MTA identification number 10057913

MTA link https://mta.hu/koztestuleti_tagok?PersonId=10057913

Research fields

Psychology, educational sciences

Affiliation

University of Debrecen, Faculty of Arts, Institute of Psychology, Department of Counselling, Developmental and School Psychology

BIO

Karolina Eszter Kovács is a psychologist, translator, and sport-psychodiagnostic counsellor. She obtained her PhD in 2019 in the Doctoral Programme on Educational Sciences at the University of Debrecen (School of Humanities). In her research, she mainly investigates health consciousness as a non-academic achievement of young people along different pedagogical and psychological factors, with a special focus on sport. She is a member of the Hungarian Educational Research Association (HERA) and the Hungarian Psychological Association (MPT) and a senior researcher at the Center for Higher Educational Research and Development (CHERD-H). Since 2019, she has worked as an assistant lecturer at the University of Debrecen. Since the academic year 2019/20, she has been a mentor and lecturer in the Talent Development Programme (DETEP) of the University of Debrecen, where she is currently mentoring psychology students. In 2022, she joined the Cambridge University ReachSci Global Programme, where she will be a local mentor in the summer of 2022, supporting undergraduate students interested in research who are underrepresented in the student population (e.g. women in STEM, undergraduate and masters students with disabilities). She has been the editor of the Hungarian Educational Research Journal (HERJ) since 2016 and managing editor since 2019. She was awarded a Universitas Foundation Fellowship in 2021, the National Talent Programme National Young Talent Fellowship in 2016 and the Pro Regione (For the Hungarian Countryside) Fellowship in 2014. In recognition of her volunteering activities, she received the HERA Certificate for volunteering activity in 2019.

Selected publications

A Fiatal Kutatók Akadémiája (FKA) tagjai által 2018-ban és 2021-ben végzett széles körű felmérések rávilágítottak arra, hogy a Magyarországon élő 45 év alatti fiatal kutatók és egyetemi oktatók pályaelhagyásának hátterében álló okok egyikére választ adhat az ösztöndíj és pályázati rendszerek átalakítása. Jelenleg a fiatal kutatók és oktatók több mint fele ösztöndíjból egészíti ki jövedelmét, amely bizonytalan forrás a teljes nettó összjövedelmük sokszor a felét is kiteszi. Az áttekintés során kiválasztottunk négy hazai és nemzetközi pályázatot (OTKA, Bolyai, Lendület és ERC), amelyek a PhD-fokozattal rendelkező kutatóknak szóló hosszú futamidejű pályázatok, tisztán kiválósági alapon működnek, minden évben megnyílnak, és egymástól függetlenül pályázhatók. Az általunk azonosított legfőbb probléma – az alacsony nyerési arány mellett – a futamidő-arányosan meghatározott támogatási összeg szerinti „középkategória” hiánya, tehát az, hogy csak alacsony intenzitású, sokak számára elérhető, illetve relatíve magas intenzitású, rendkívül szűk körben elérhető támogatások állnak rendelkezésre. A pályázható összegek lényegében változatlanok maradtak az elmúlt öt évben (következésképpen elinflálódtak), és az elosztásuk is aránytalan (például a pályázók mindössze negyede nő). Jelen cikkünkben javaslatokat fogalmazunk meg a pályázatok életpályamodell-szerű újragondolására, melyben a jelenleginél kiszámíthatóbb és transzparensebb pályázati lehetőségek szerepelnek.

Date of last modification:

2024.07.31.