Press

Researchers in Hungary raise fears of brain drain after ‘body blow’ EU funding suspension

Researchers in Hungary worry that the country could be facing brain drain in science, after the European Union suspended funding for research projects at some universities. In December 2022, the Council of the European Union, a group of government ministers from each of the EU’s 27 countries, agreed to freeze funding for research and exchange programmes — amounting to around €6.3 billion (US$7 billion) — for higher-education and cultural institutions in Hungary, including 21 universities.

New survey unveils hidden costs of EU-Hungary tussle over research funding

new report by the Hungarian Young Academy shows around 40% of early career researchers have experienced some form of negative consequence of the EU funding ban that applies to 30 research institutions, including 21 universities, in Hungary. The survey reveals international collaborators and their funding agencies are reluctant to write joint proposals with Hungarian researchers, even if they are not working in one of the institutions affected by the ban. International consortium leaders often ask Hungarian researchers to move their projects to institutions that are not suspended, or simply to change jobs. Sixteen percent of respondents have considered changing their affiliation or seeking additional affiliations within Hungary, while 25% have already started or are planning to start looking for jobs abroad. The results of the survey have been sent to the Hungarian government, leaders of Hungarian universities and research institutes, the rector’s conference and to NRDI, the national agency for research funding. The authors hope the issue will be put back on the political agenda in Brussels when the new Commission takes up office later this year.

Bemutatkozik a Fiatal Kutatók Akadémiája

A Pannon Egyetem Multidiszciplináris és Kiválósági Kutatóközpont https://kutatas.uni-pannon.hu/ Előtér című podcast sorozatának 17. részében a Fiatal Kutatók Akadémiáját mutatjuk be. Témaválasztásunk oka, hogy Ruppert Tamás személyében egyetemünkről elsőként választott tagjai közé fiatal kutatót az FKA. Az FKA társelnökeivel, Wilhelm Imolával és Kecskés Gáborral, illetve az FKA új tagjával, Ruppert Tamással beszélgettünk. A beszélgetésben szó esik az alábbiakról: – FKA felépítése, céljai, tevékenységi körei – Különlegességek a hazai szervezeti kultúrában: társelnökök, szabott tagsági idő, MTA-hoz fűződő viszony – Nemzetközi kitekintés, társszervezetek – Az FKA öt éves lesz idén májusban – sikerek, eredmények, programok – “Elmélyült kutatás mindenkinek” – motiváció, Bolyai mentorprogram, tervek – Időmenedzsment – kutatás, társadalmi munka, magánélet – Mit ad(ott) az FKA a tagjainak? – Kisgyermekesek és Kutatónők Helyzetével Foglalkozó Bizottság – Utánpótlás – egyre kevesebb a doktori programba belépő fiatal – Mentálhigiénés támogatás a fiatal kutatóknak

A fiatal kutatók helyzete Magyarországon

Idén is egy hónapon át tartó programsorozattal várja az érdeklődőket az MTA a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából. Ennek részeként tartottak előadást "Hol a határ? A fiatal kutatók Magyarországon" címmel 2018. november 13-án a Magyar Tudományos Akadémia székházában.

Így látják magukat és helyzetüket a fiatal kutatók

A tudományos pályát választókat leginkább a felfedezés izgalma és a tudományos elhivatottság motiválja, de a jelentős mértékű pályaelhagyás megelőzéséhez fontos lenne a bérek további emelése, a kutatási források bővítése és az infrastruktúra fejlesztése is – ez az egyik legfontosabb megállapítása annak a felmérésnek, amelyet az MTA 189. közgyűléséhez kapcsolódva megrendezett Fiatal Kutatók Fórumán ismertettek. A tavalyi első rendezvény után most másodízben megtartott tanácskozáson a résztvevők megismerhették azt a vitaanyagot is, amelynek nyomán elkészülhet majd a Fiatalok Akadémiájának alapszabálya.

A stabil környezet a legfontosabb – először készült felmérés a 45 év alatti hazai kutatók helyzetéről

A fiatalokat leginkább az elhivatottság, a felfedezés izgalma vonzza a tudományos pálya felé, ugyanakkor éppen a pályakezdő, 35 év alatti kutatók látják a legbizonytalanabbnak a jövőjüket – ez az egyik legfontosabb megállapítása annak az MTA által kezdeményezett felmérésnek, amely a teljes magyar tudományos életre kiterjedt. A jelentést 1760 megkérdezett válaszait értékelve készítette el kilenc fiatal kutató. Közülük ketten, Neumann Eszter, az MTA TK Kisebbségkutató Intézet tudományos segédmunkatársa, Toldi Gergely, a Semmelweis Egyetem tanársegéde, valamint Pósfai Mihály, az MTA rendes tagja, a fiatal kutatók helyzetével foglalkozó, Lovász László által létrehozott eseti bizottság elnöke foglalta össze az mta.hu számára a kutatási jelentés néhány főbb pontját. A dokumentum a beszélgetés után teljes terjedelmében olvasható.

Szabadon elérhető kutatási eredmények és karrierproblémák: videó a Fiatal Kutatók Fórumáról

Van lehetőség arra, hogy a fiatal kutatók az eddiginél jobban bekapcsolódjanak az Akadémia munkájába – hangzott el a Fiatal Kutatók Fórumán, amelyet az MTA 188. közgyűléséhez kapcsolódva szerveztek meg Lovász László elnök kezdeményezésére. A tanácskozáson egyebek mellett a tudományos karrier és a gyermeknevelés összeegyeztetésének kérdése, a kutatói pálya anyagi elismerése, valamint az előmeneteli rendszer is szóba került. A fórumon készült videó most megnézhető az mta.hu-n.

Teltház a Fiatal Kutatók Fórumán

Hagyományteremtő szándékkal rendezte meg az MTA a Fiatal Kutatók Fórumát a 188. közgyűlésen. A jó hangulatú, aktív tanácskozás végén kiderült, hogy van igény a folytatásra, ennek módját rövidesen kidolgozzák a résztvevők.

Why the Academy of Young Researchers is good − from the eyes of a mathematician

The first youth academy, Die Junge Akademie, was founded in Germany in 2000. This set in motion such processes that today there are around 54 national youth academies in the world, from Albania to Zimbabwe. In addition to these organizations, which usually have between 25 and 60 members, there are five other similar, independent regional or international organizations, including the Global Young Academy founded in 2010 and the Young Academy of Europe, which has been operating since 2012. Although the operational frameworks, legal and financial situations of the world's young academies are diverse, they all consider their main objective to be to provide society with authentic, up-to-date information about the most current results of science, to support young researchers, and to mediate between (young) researchers and among decision makers.