Fiatal kutatóként valljuk, hogy hazánk növekedésének egyik kulcsfontosságú eleme a magas színvonalú köz- és felsőoktatás, valamint kutatás, fejlesztés és innováció. Tapasztalatunk szerint azonban a hazai fiatal kutatói közösség és tudományos utánpótlás napjainkban kétségbeejtő helyzetben van. Az alacsony alapbérek és a kiegészítő jövedelmek bizonytalansága [1] egyrészt elriasztja a tehetséges fiatalokat a kutatói pályán való elindulástól, másrészt pedig megélhetési okokból a jelenleg aktív fiatal kutatók közül is sokan elhagyják az oktatói-kutatói pályát. A hiányzó oktató-kutatókat később nem lehet gyorsan és könnyen pótolni a kutatóvá váláshoz szükséges 5-10 éves időtáv miatt, ami – már a közeljövőben – várhatóan több évtizedes hátrányt fog okozni Magyarországnak.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium kiemelt stratégiai intézkedéscsomagja, a 2023-ban meghirdetett Neumann János Program, amelynek egyik célkitűzése, hogy a doktori képzésben részt vevők számát növelje, és az egymillió lakosra jutó kutató-fejlesztők számát 6 273 főről 9 000 főre emelje. Ezen célok szerintünk is kiemelten fontosak, azonban elérésükhöz biztosítani kell, hogy
A fiatal kutatókat érintő számos probléma [1] közül az elmúlt évek magas inflációs környezete miatt a megélhetést sem biztosító, kirívóan alacsony alapbér vált a legkritikusabbá. A felsőoktatási szektor eseti béremelései messze elmaradtak az általános bérszínvonal és a megélhetési költségek növekedésétől. A helyzetet jól illusztrálja, hogy
A fenti összegek az állami fenntartású felsőoktatási intézményekre vonatkozó, törvényi minimum összegek, amelyek már tartalmazzák a 2021/22-től bevezetett munkáltatói döntésen alapuló 15+15%-os illetményemelést is. Jóllehet, ezeket az összegeket az intézmények saját hatáskörben megemelhetik, ez sem jelent azonban szignifikáns növekedést (az ELTE-n például a tanársegédi alapbér bruttó 380 000 Ft, míg az adjunktusi bruttó 420 000 Ft). A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok által fenntartott intézményekre nem a közalkalmazotti bértábla vonatkozik, ám az elérhető adatok és a Fiatal Kutatók Akadémiája által végzett informális felmérés alapján itt sem mondható el, hogy mindenütt jelentősen magasabbak lennének az alapbérek. A magasabb beosztásokra is jellemző az alacsony alapbér, de a fiatal kutatók azok, akik számára ez a helyzet már kifejezett anyagi nehézséget okoz.
Az alapbérek rendezéséhez szükséges plusz finanszírozás biztosítása több szempontból is elengedhetetlen lenne. Bár az egyes kutatók tényleges jövedelme sok esetben magasabb az alapbéreknél, pusztán az ágazati vagy intézményi átlagok vizsgálata megtévesztő, és a valóságnál kedvezőbb képet mutat az alábbi okokból kifolyólag:
Mindezen faktorok folyamatos (lét)bizonytalanságban tartják a fiatal kutatókat, ez pedig ellehetetleníti a nyugodt, tervezhető, jó teljesítményre sarkalló oktatói és kutatói munkát. Ráadásul a kiegészítő jövedelmekhez jellemzően jelentős adminisztrációs teher, valamint túlóra és stressz is társul, ami könnyebben vezet kiégéshez és/vagy pályaelhagyáshoz. Ugyanakkor a munkaerőpiac számos területen kiszámíthatóbb munkakörülmények és kedvezőbb munka-magánélet egyensúly mellett kínál jóval magasabb jövedelmeket.
A fenti okokból kifolyólag a felsőoktatásban és a kutatóintézetekben dolgozó fiatal kutatók helyzete mostanra kritikus fázisba ért. Azonnali beavatkozás nélkül hosszú távra ellehetetlenülhet a hazai, magas hozzáadott értéket képviselő szakemberek képzése, a tudományos utánpótlás és a kiemelkedő kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenység.
Ezért arra kérjük a döntéshozókat, hogy fontolják meg a fenti szempontokat, és biztosítsanak plusz forrásokat az alapbérek emelésére a teljes felsőoktatási és kutatóintézeti szférában és kiemelten a fiatal kutatói pozíciókban. Véleményünk szerint ez jelentősen hozzájárulna a kiszámítható életpálya biztosításához a hazai fiatal kutatói közösség számára, és ez szolgálná a közép- és hosszú távú nemzetgazdasági érdekeket is.
Ez irányú kérésünket továbbítjuk a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Miniszterelnökség illetékeseinek is.
Nyilatkozatunkkal egyben szolidaritásunkat fejezzük ki a több ezer állami egyetemi és kutatóintézeti dolgozóval, akik nyílt levélben fogalmazták meg bérrendezéssel kapcsolatos kéréseiket.
Budapest, 2024. április 15.
Aláírta:
——————
[1] Németh, B ; Munkácsy B ; Vida ZsV ; Fröhlich G ; Hatvani, IG ; Tóth, Gy ; Solymosi K. ; Máté Á ; Lőrincz L ; Lengyel B. A fiatalok helyzete az akadémiai pályán. Kutatási jelentés. 2022. ISBN: 978-615-6448-18-7, DOI: https://doi.org/10.36820/fka.2022
[2] Németh, B ; Munkácsy, B ; Vida, ZsV ; Fröhlich, G ; Hatvani, IG ; Tóth, Gy ; Solymosi, K ; Máté, Á ; Lőrincz, L ; Lengyel, B. Egyenlőtlenségek a magyarországi fiatal kutatók között: tanulságok a Fiatal Kutatók Akadémiájának 2021-es felméréséből. MAGYAR TUDOMÁNY 184:12 pp. 1529-1543. (2023)
[3] Hartmann, B ; Bálint, E ; Kovács, KE ; Lipták, K ; Máté, Á ; Wilhelm, I ; Zsidó, NA. Az ösztöndíjak és támogatások szerepe a fiatal kutatói életpálya során. MAGYAR TUDOMÁNY 184: 12 pp. 1566-1574.(2023)